Na některé neuvěřitelné společensko-politické kauzy v našem státě jsme si již zvykli. Že se taková absurdní situace může stát i při tak bohulibé záležitosti, jakou je světová premiéra hudebního díla v našem městě, je ovšem pozoruhodné. Na koncertě Královédvorského chrámového sboru dne 14. 9. 2019 zaznělo kromě jiného i sborové dílo významného současného skladatele, profesora Jiřího Bezděka „Soška Matky milostné“ na text básně Vladimíra Hornova, opěvující tuto sošku, umístěnou v královédvorském kostele sv. Jana Křtitele. Vzhledem k nepochopitelné averzi zdejší římskokatolické farnosti vůči Královédvorskému chrámovému(!) sboru mu však nebylo povoleno dílo v tomto prostoru provést, a proto se koncert nakonec konal v kostele Církve československé husitské.
Naštěstí však ku prospěchuKrálovédvorský chrámový sbor věci. Příjemná akustika tohoto prostoru spolu s výborným výkonem sboru pod vedením Víta Havlíčka za doprovodu varhaníka Drahoslava Grice, připravili posluchačům krásný hudební zážitek. Zajímavá byla dramaturgie koncertu. Kromě tří skladeb pro sólové varhany (J. N. Lemmers, G. F. Händel, J. Rheinberger) zazněla i méně známá sborová díla, jejichž interpretační náročnost přesně odpovídala možnostem sboru i jeho sólistům. Nádherně vyznělo např. „Ave verum corpus“ od C. Saint-Saënse, „Cantate Domino“ G. O. Pitoniho, část Charpentierova „Te Deum“, či Rheinbergerovo čistě vokální „Prope est Dominus“. Svou náročnou sazbou možná posluchače překvapily tři části z „Missy in Es“ od J. J. Ryby, který opravdu není pouze autorem oblíbené České mše vánoční. Posluchačsky vděčným dílem bylo provedení známého Bachova Chorálu z jeho kantáty číslo 147, či poměrně raného díla W. A. Mozarta, offertoria „Veni Sancte Spiritus“.
Královédvorský chrámový sborJiž jsme si zvykli na skutečnost, že na těchto koncertech Královédvorského chrámového sboru zazní i světová premiéra skladby některého ze současných významných českých skladatelů. Nejinak tomu bylo i tentokrát, kdy zaznělo již 11. takové dílo. Jak již uvedeno výše, tentokrát to byla skladba Jiřího Bezděka „Soška Matky milostné“ na text Vladimíra Hornova, provedená za přítomnosti skladatele. Úvodní jednohlasý zpěv, evokující středověký chorál se postupně rozvinul do zajímavého vícehlasu, využívajícího místy středověké harmonické postupy a překvapivou chromatiku v kombinaci se zajímavým opakujícím se „příznačným motivem“ Matky milostné.
Posluchači svým dlouhým a vřelým potleskem Profesor pražské AMU Jiří Bezděkvyjádřili dík všem účinkujícím, skladateli Jiřímu Bezděkovi, varhaníku Drahoslavu Gricovi a především Královédvorskému chrámovému sboru a jeho zakladateli, dirigentovi a obětavému organizátorovi hudebního života v našem městě a jeho okolí, Vítu Havlíčkovi.